Britten hamsteren pallets voor Brexit

Britse transporteurs krijgen richting de Brexit een groot tekort aan de juiste houten pallets voor vervoer van goederen richting Europa.

Britten hamsteren naar pallets

Dat zet een rem op de export van het Verenigd Koninkrijk naar het Europese vasteland, waarschuwen houtverwerkers in een brief aan het Britse kabinet. De vierkante houten pallets, waarop goederen worden gestapeld voor transport, moeten aan strenge Europese eisen voldoen. Bedrijven van buiten de Europese Unie die pallets door de douane brengen, moeten die vooraf minimaal een half uur lang op 56℃ verhitten om ongedierte te bestrijden.

De Britse exporteurs kunnen niet aan die zogeheten ISPM-15-eis tegen ongedierte vanuit Brussel voldoen, waarschuwt de brancheclub. Ze hebben veel te weinig bewerkte en dus geschikte pallets.

Jaarlijks gaan honderd miljoen pallets heen en weer tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa. Voordat de Britten uit de EU vertrekken, hoeven hun exporteurs niet aan de Brusselse verhittingseis te voldoen; die geldt alleen voor exporteurs van buiten het eurogebied.

’Te vroeg’

Op 1 januari 2021 zetten de Britten de Brexit in gang, al heeft de Europese Unie gewaarschuwd dat dit te vroeg is. Veel zaken zijn niet geregeld. De nood onder palletgebruikers blijkt hoog: de maatregel gaat pas over ruim vijf maanden in, maar pallet-producenten waarschuwen premier Johnson nu al dat ze die datum zeer waarschijnlijk niet kunnen halen.

Volgens directeur John Dye van de Timber Packaging and Pallet Confederation, de lobbyclub van de Britse houtverwerkers, ontstaat een tekort. De Britse producenten hebben onvoldoende houten dragers, ondanks een inhaalactie op het eiland en bij Europese leveranciers.

De aanvoer en verwerking van pallets is vanwege de reis- en productiebeperkingen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen drastisch ingezakt, stellen de leveranciers. De brancheclub stelt in een brief van begin juni „zeer teleurgesteld te zijn dat de regering geen uitstel (van Brexit, red.) heeft gevraagd om de zes verloren maanden te kunnen inhalen.”

´Voldoende’

De Britse regering stelde in een reactie op de noodkreet dat er „voldoende” pallets zullen zijn op 1 januari. Londen werkt nauw samen met transporteurs, meldt de regering. Dye noemt het in een reactie tegen de Britse krant The Guardian echter „zeer frustrerend als politici spelen met de belangen van bedrijven.”

Volgens de Britse krant The Guardian is het pallet-probleem maar een van de vele pijnlijke splinters die de Britten moeten verwijderen richting de Brexit volgend jaar. Exporteurs worstelen bijvoorbeeld met de nieuwe invoerdocumenten voor de EU, iets waar ze in geen dertig jaar aan hoefden te denken. De invoering in hun systemen blijkt volgens de The Guardian veel complexer dan gedacht.

Douane

Dat geldt ook voor de technologie die Britse vrachtwagens scant en blijft volgen bij de douane. Die technologie zou voor een snelle afhandeling van duizenden vrachtwagens aan de grens moeten zorgen.

De Britten willen volgens Johnsons rechterhand Michael Gove „tien tot twaalf” nieuwe douane- en controleplaatsen bouwen. De ingreep kost £470 miljoen. Vijf van de posten voor vrachtwagens komen in Kent. Die moeten tot 400 miljoen douaneaangiftes per jaar afhandelen.

Bron: Telegraaf & Timcon