Ook Verenigd Koninkrijk krijgt te maken met houttekorten en prijsstijgingen, Brexit verergert situatie

Prijsstijgingen van hout en een gebrek aan beschikbaarheid zullen de Britse markt van verpakkingen en pallets tot minstens halverwege dit jaar beïnvloeden, waarschuwt de Timber Packaging and Pallet Confederation (TIMCON). Dit wordt onder meer veroorzaakt door onevenwichtigheden op de wereldmarkt voor veel producten, als gevolg van de pandemie en de Brexit.

Prijsstijgingen en beschikbaarheidsproblemen

Cijfers van het onafhankelijke index Arfy en Marktit/Cips rapporten wijzen op aanhoudende prijsstijgingen en beschikbaarheidsproblemen voor veel materialen en producten. Hout is minder beschikbaar en toegenomen in prijs, terwijl de vraag is hersteld na de versoepeling van de eerste lockdown-periodes begin 2020. Pallethout (en andere houtcategorieën) en staal – beide essentieel voor de productie en revisie van pallets – zijn beiden schaars en de prijzen stijgen.

De druk is opgevoerd door de stijgende prijs van hout uit de Verenigde Staten. Scandinavisch en Duits hout wordt vervolgens daarheen verscheept, voornamelijk vanwege de gezonde woningbouwsector. Daarnaast wordt de Chinese markt steeds sterker en eist deze meer hout op. Dichter bij het Verenigd Koninkrijk in de buurt hebben vertragingen bij de afgifte van kapvergunningen in Ierland de aanvoer van pallethout uit deze hoek sterk verminderd.

Ondertussen houdt de toegenomen vraag naar hekwerken en andere houtproducten in het Verenigd Koninkrijk aan.

Deze problemen worden verergerd door een wereldwijde onbalans in de containervaartstromen. De handel is vertraagd of gestopt, om vervolgens te worden hervat met verschillende tarieven naargelang de regio. Dit heeft geleid tot een wijdverspreide verstoring van de gebruikelijke handelsbewegingen, waaronder vertragingen in havens, grote tekorten aan containers en aanzienlijke stijgingen van de overslag- en logistieke kosten.

Brexit zet Britse houtmarkt verder onder druk

Ondertussen heeft de intreding van de Brexit en de bijbehorende introductie van nieuwe regelgeving voor handelsbewegingen tussen de EU en het VK (en het VK en de rest van de wereld) op 1 januari de problemen alleen maar verergerd. Brexit gerelateerde issues die tijdens de eerste maand van het jaar werden gemeld, zijn onder meer ernstige vertragingen bij de douane-inklaring in belangrijke havens zoals Felixstowe en toenemende administratie in het wegvervoer, waardoor leveranciers aanzienlijke extra kosten met zich meebrengen.

Prijsstijgingen

Verschillende bedrijven die betrokken zijn bij, of afhankelijk zijn van, de houten verpakkings- en palletsector hebben al contact gelegd met hun klanten om de situatie uit te leggen en hen te waarschuwen voor onvermijdelijke prijsstijgingen in de nabije toekomst.

Stuart Hex, de secretaris-generaal van Timcon, zei: “De ongekende marktomstandigheden waarover we eind vorig jaar rapporteerden, bleven druk uitoefenen op allerlei soorten bedrijven. De onevenwichtigheid in de handel over de hele wereld, veroorzaakt door de ongelijke regionale impact van de pandemie, heeft de beschikbaarheid en prijzen in veel gebieden naar beneden gedrukt, en de nieuwe post-Brexit-omgeving heeft voor meer complexiteit gezorgd. […] verwachten we dat de prijzen van pallets en verpakkingen zullen stijgen en nog enige tijd hoog zullen blijven. […] “Deze problemen zullen gevolgen hebben voor bijna elke branche en we raden leveranciers aan om nauw samen te werken met hun klanten om elkaar op de hoogte te houden van deze situatie. Timcon zal de laatste ontwikkelingen volgen en deze waar nodig naar haar leden en de markt communiceren. ”